mavara
mavara
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 دی 1392برچسب:, توسط mansour |

روح انسانها پس از مرگ در قالب بدن برزخي يا مثالي كه مشابه بدن مادي قبل ازمرگ است قرار ميگيرد.با اين تفاوت كه اين بدن تا قيامت مرگ ندارد واز بين نميرود.جنس اين بدن مانند خيال وجادو ميماند و مادي نيست.

در عالم برزخ  سه گونه محيط زندگي قرار دارد، :بسيار خوب ، متوسط و بسيار بد. در متون مذهبي از محيط بسيار خوب به نام بهشت ياد شده ،كه به بهشت هاي  آسمانهاي هفتگانه تعلق دارد .امكانات ومزاياي بهشت آسمان هفتم از همه بهتر است و در آسمانهاي پايين تر امكانات به تدريج كم ميشود.

بيت المعمور ،درخت طوبي،رود هاي كوثر ورحمت ودرخت سدرةالمنتهي در اين بهشت آسمان هفتم قرار دارد.اين بهشت جاي حضرت ابراهيم، پيامبر اكرم (ص) شهدا وصديقين است. افرادي كه به بالاترين درجه روحاني ميرسند تا برپا شدن قيامت در اين بهشت به سر خواهند برد.

 قسمتي از فرمايشات رسول اكرم در مورد اين بهشت :

       سپس باجبرئیل به بیت المعموروارد شدیم درآن مکان دورکعت نمازخواندم .برخی ازامتم رادیدم که لباس نوپوشیده اندوبرخی دیگرلباس کهنه پوشیده ولباس نورا دردست داشتند گروه اول بامن واردبیت المعمورشدند وکهنه پوشان درجای خودماندند.به جلوی خودنگریستم دو رود را دیدم .ازجبرئیل پرسیدم نامشان چیست گفت:  اولی کوثرو دومی رحمت  نام دارد.به کنارشان رفتم ازآب کوثرکمی نوشیدم وازآب رحمت خودراشستم تااینکه هردورود در برابرم ایستادند.

 دردوطرف بهشت خانه های خودواهل بیتم رادیدم که خا کش مثل عطر گلها خوش بو بود دختری رادیدم که درحوض بهشتی شنامی کرد.
پرسیدم:ای دخترفرزندکیستی؟گفت:فرزندزیدبن حارثه هستم. نگاهی به مرغان بهشتی نمودم آنقدربزرگ بودند       که اندازه شان قد شتربود.به اناربهشت نگریستم ،همانندزنگ کلیسا بودنددرهمان نزدیکی درختی را دیدم که اگرپرنده ای قصد دورزد نش راداشت بایدهفصد سال پرواز می کرد.
شاخه ها یش درتمام خانه های بهشت بودازجبرئیل پرسیدم:این چه درختیست؟گفت: این درخت طوبی است. خداوندآن رابه بندگان صالح خودوعده داده وفرمود:( طوبی و سرانجام نیک برای آنان است) سوره رعدآیه۲۹

بعد به درخت سدرالمنتهی رسیدم(سدرالمنتهی حد نهایی کارهای شایسته بندگان است مانند پیامبران و صالحين وامامان شیعه )  وقتی که به آن درخت رسیدیم جبرئیل ایستادودیگربا من نیامدبه پشت خودنگاه کردم وگفتم:چرابامن نمی آیی؟  جبرئیل پاسخ داد:من دیگرازاین درخت جلوتر نمی توانم بیایم زمانی که خداوندپیامی   رامی خواهد برای پیامبری بفرستد ،من دراین مکان می ایستم وبا خدا سخن می گویم.

در بخشهايي از قرآن كريم  از مشخصات بهشتي صحبت شده است كه جاودان است،ودر بخشهايي ديگر  وقتي از بهشت صحبت ميشود به  جاوداني آن اشاره نشده،كه به نظر ميرسد مربوط به  بهشت برزخي  شامل مفاهيم زير باشد:

_در زير آن رودها در جريان است.

_با دستبندهاي طلا وجامهايي سبز از پرنيان نازك حرير واستبرق برسريرها تكيه زده اند.

_مثل بهشت مانند باغي است كه داراي جويهايي از شير وباده وعسل وميوه وبالاتر از همه آمرزش است.

آيه  آخر داراي چند كليد وازه است كه به روشني به عالم برزخ دلالت  ميكند.كلمه "مثل "به مثالي بودن عالم برزخ بسيار نزديك است وكلمه آمرزش معمولا براي عالم برزخ به كار ميرود.جوبهاي شير وغيره نيز در عالم مثال تحقق پذير تر است.

  وقتى روح در قالب مثالى قرار گرفت، به عالم ارواح ملحق مى گردد. اگر از مؤمنان باشد به وادى السلام که همان بهشت دنیایى است پرواز مى کند. ارواح مؤ منان کلا در آن جا جمع و در ناز و نعمت اند. هر چیزى که در بهشت آخرتى موجود است نمونه اى از آن در بهشت برزخى موجود مى باشد. در آن جا، انواع میوه ها و نهرها، آبها و شرابها، غلامان و خادمان، زنان زیبا و حورالعین، انواع زینت و زیورها، باغ ها و بوستان ها، کاخ ‌ها و منزل ها تخت ها و فرش ها و پرده هاى استبرق و ابریشمى و هر چیزى که تصور شود در آن جا موجود است.
وقتى ارواح مؤ منان به آن جا داخل مى شوند، از میوه هاى رنگارنگ مى خورند، از آبها و چشمه هاى عسل، از شیر و شراب و کوثر و سلسبیل مى آشامند، با زنان زیباى بهشتى و حورالعین ازدواج مى کنند و در کاخ ‌ها و منزل هاي بهشت قرار مى گیرند، غلامان و خادمان آنان را خدمت مى کنند، از حله ها و زیورهاى بهشتى مى پوشند، تاج هاى بهشتى بر سر مى گذارند، حلقه حلقه دور هم مى نشینند و حکایت نفس مى کنند و به دیدن یک دیگر مى روند مانند وقتى که در دنیا بودند، عیش مى کنند و لذت مى برند.
فرقى که بهشت برزخى با عالم دنیا دارد، این است که در آن جا تکلیف عبادت و بندگى از انسان برداشته مى شود، سختى و مشکلات وجود ندارد، کسالت و خستگى انسان از بین مى رود، پیرى و ناتوانى جاى خود را به جوانى و قدرت تبدیل مى کند، دردسر و درد اعضاء و جوارح نمى باشد، کمبود و جیره بندى مواد غذایى به چشم نمى خورد، شکایت از کسى نمى شود، ظلم و ستم، حق کشى و ضایع کردن حق دیگران معنى ندارد، از خوردن و آشامیدن خسته نمى شوند، از کیف کردن و لذت بردن بى حال نمى گردند، از زیاد خوردن و زیاد آشامیدن شکمشان پر نمى شود، از زیادى رفت و آمد خسته نمى گردند، از کمبود وسایل زندگى و پذیرایى ناله و فریاد نمى کنند.                                                                
+ نوشته شده در  شنبه هفدهم تیر 1391ساعت 18:49  توسط محمد علی ملکیان  |  نظر بدهید
بهشت آدم وحوا

-بهشت آدم وحوا

 در مورد مكان بهشت آدم وحوا تعابير مختلفي وجود دارد ولي احتمالا در مكاني در  همين زمين بوده است.    

 اين بهشت ظاهرا باغي  يا محيطي سر سبز با هوايي متعادل و دسترسي به خوراكيها و ميو ه هاي مورد نياز

بوده و گفته شده است كه بخشي از ملكوت در اين بهشت قابل درك ورويت بوده است. براي ديد بشر بعد از تخلف آدم وحوا اتفاقي افتاده. به اين معني كه از ديدن و ارتباط  مستقيم با ملكوت محروم ولي ديد ظاهري آنها تبديل به ديد كنوني بشر شده است، كه منجر به شناخت زشتيهاي بدن شده است. وبه نظر ميرسد از نعمتهاي غذايي هم محروم شده واز محل زندگي خود كه در بلندي بوده به پايين سرازير شده اند. يك احتمال ديگر براي كلمه (هبوط) داده شده كه به معني تنزل درجه و تواناييهاست.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: